۱۳۸۹ اسفند ۶, جمعه

یک پیام مهم در نوار جدیدکروبی

می خواهم به یک نکته بسیار مهم سیاسی در آخرین پیام کروبی اشاره کنم اما قبل از آن یک نکته در مورد خانم کروبی می نویسم تا قدری از حق او را در این روزها ادا کرده باشماز خرداد سال شصت ویک که در آستانه هجده سالگی در دفتر شیخ شجاع مهدی کروبیمشغول به کار شدم نکات بسیار از او آموختم و سخنانی از مسائل شخصی و خانوادگی اوشنیدم که شاید کمتر کسی همه آنها را شنیده باشد . از جمله عده ای از اینکه یک روحانی تا این حد نسبت به همسرش اظهار علاقه می کند تعجب می کردند . حتی عده ای از همفکرانبه او اعتراض می کردند. اما کروبی در پاسخ به آنها نکاتی را مطرح می کرد که من در اینجا به یکیاز آنها اشاره می کنم . شیخ می گفت:«علاقه من وحاج خانم ، فقط ناشی از عشق وعاشقینیست که دو همسر باید نسبت به یکدیگر داشته باشند وماهم داریم . حاج خانم،یار صمیمیواستوار من در دوران مبارزات بوده است و همراهی های شجاعانه او ، فراموش نشدنی است»یک بار یکی از روحانیون سر شناس - که هم اکنون در ولایت ، ذوب شده است - به من می گفت :

« زمانی که در زندان های شاه بودیم وقتی همسر من وتعداددیگری از زندانیان

در زندان به ملاقات ما می آمدندما را مورد اعتراض قرارمی دادند و از خستگی های خود

می گفتند » به گفته او ، این ملاقات ها تأثیر بسیار منفی بر روحیه بسیاری از زندانیان داشت »

اما داستانی که همین فرد از ملاقات های فاطمه کروبی با همسرش ، تعریف می کردجالب بود :

« هر وقت خانم کروبی به ملاقات همسرش می آمد آنچنان قوی بود که نه تنها شیخ

استوار تر می شد بلکه سایر زندانیان هم روحیه می گرفتند.»

این داستان ، دیروز بار دیگربرای خود من ، زنده شد. لابد شما هم آخرین ویدئوی شیخ شجاع را دیده اید . یقین دارم زمانی که شیخ در محاصره کامل اراذل واوباش حکومتی ، قرآن می خواندهمسرفداکارش به خاطر مظلومیت کسی که چهل ونه سال در کنار او بوده ، در دل خود غوغایی داشته اما به جای آنکه او را به کوتاه آمدن به خاطر رفع محدودیت ها تشویق کند پیام او را ضبط کرده وبه بیرون فرستاده تا دیگران هم به پیروزی قریب الوقوع ، مطمئن شوند.اما

نکته موجود در پیام .شیخ شجاع در این پیام ، با اعتماد به نفس کامل از پیروزی قریب الوقوع سخن می گوید و حتی برای بعد از پیروزی هم به مردم وعده می دهد که مهم ترینبخش پیام او همین است :« باید با اراده محکم در راه آنچه به آن عقیده داریم بایستیم و مطمئنم که پیروزی،سربلندی و رستگاری از آن ماست . ایستاده ایم واز حقوق مردم دفاع می کنیم وبه پیمانی کهبه مردم بسته ایم ووعده هایی که قبل از پیروزی داده ایم پایبندیم.حاکمیت خود شما ، حاکمیت اسلام . حکومت باید با انتخاب و رأی مردم باشد نه هرچه ما گفتیم.مرده هستند که تعیین کننده اند » کروبی در این پیام ، دیگر از حفظ نظام نمی گوید چون نظام فعلی ، نه جمهوری است و نه اسلامی . از قانون اساسیوحفظ آن سخن نمی گوید چون او هم مانند بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده کههمین قانون ، ابزار سوء استفاده و استبداد فعلی شده است، اگر هماگر از حــــــــاکمیت اسلام می گویدچون اولاً اکثریت مردم مسمانند و ثانیاً مردم مسلمان ایران ، قرن ها با مهربانی در کنار هموطنانی که به سایر ادیانآسمانی و حتی کسانی که به سایر مسلک ها عقیده دارند زندگی کرده اند .در عین حال ، هم با شناختی که از کروبی دارم هم با توجه به متن همین پیام ، مطمئن هستم مقصود از حاکمیت اسلام ، این نیست که احکام اسلام بر کسی تحمیل شود . حتی بالاتر از آن ، یقین دارم که اگر اکثریت مردم ، بگویند که حاکمیت حکمرانان مسلمان را نمی خواهیم مطمئناً کروبی هم مخالفت نخواهد کرد . این اطمینان هم متکی به شناخت عمیقی است که در بیست ونه سال گذشته از اوپیدا کرده ام و هم در متن پیام جدید ، به خوبی آشکار است. این نوشته را با جمله ای از شیخ که در همین نوار ویدئویی موجود است به پایان می برم

در این راه ، هیچگونه رنج ومشقتی ، سخت نیست بلکه شیرین است


۸ نظر:

  1. این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.

    پاسخحذف
  2. آقای واحدی عزیز، خبرهای جدید خیلی نگرانمون کرده.اگه بلایی سر شیخمون بیاد(اومده باشه) چی؟

    پاسخحذف
  3. آقا مجتبی خسته نباشید....خدا قوت برادر

    پاسخحذف
  4. درود بر شیخ اصلاحات که برای احترام به خواست مردم میشود شیخ برانداز

    پاسخحذف
  5. آقای واحدی عزیز با درود
    میدونم حتما میدونید که این روزها درخواستهای زیادی برای شما و شورای هماهنگی میرسه که راهپیمایی ها رو هر روزه کنیم و در نهایت دعوت به اعتصاب...به عنوان یکی از این مردم معترض عرض میکنم...خواهش میکنم این خواسته رو اجابت کنید..نذارید انرژی مردم اینطوری هدر بره و فرسوده بشیم...مطمئن باشید اینطوری ادامه بدیم مثل این میمونه که داریم بازی درمیاریم یا اینکه سه شنبه به سه شنبه میخوایم نذری بدیم که تو خیابون جمع میشیم!!!باید به این جماعت ضرب شصتی نشون بدیم..اینطوری فقط ر دراز مدت هزینه میدیم..برای ما که تو خیابونیم بخدا دیگه فرقی نمیکنه...10 اسفند همه عصبانی بودن...این خشم مقدسی هست از ست دادنش جز ذلت نیست.

    پاسخحذف
  6. با سلام بر آقای واحدی عزیز
    میخواستم بدانم که آیا شما و آقای امیرارجمند در شورای هماهنگی جنبش سبز عضو هستید یا خیر

    راستش امروز حرفهای آقای مهاجرانی را شنیدم که بسیاری را می پسندم و قسمتی را نه - آیا این مصاحبه ایشان با مشورت بقیه اعضاء انجام شده - آنطور که فهمیدم آقای مهاجرانی در این شورا عضو هستند .

    پاسخحذف
  7. این نظر توسط نویسنده حذف شده است.

    پاسخحذف
  8. http://balatarin.com/permlink/2011/3/16/2415729

    تمام ماجرا از انتخابات سال 84 و نه 88 شروع می شود. زمانی که سپاه با دخالت آشکار در انتخابات ، و در طی یک کودتای کوچک ، محمود احمدی نژاد را به جای مهدی کروبی به دور دوم فرستاد . این کار با اعتراض مهدی کروبی و مطرح شدن یک نام پشت پرده مهم توسط وی صورت گرفت . این نام کسی نبود جز : **مجتبی خامنه ای** . مطرح شدن این نام خشم و عقده زیادی را در بیت رهبری نسبت به شیخ مهدی کروبی ایجاد کرد . مطرح شدن زود هنگام نام آقا مجتبی ، تمام رشته های بیت رهبری برای جایگزینی مرحله به مرحله وی به عنوان ولیعهد را بر باد داد. در انتخابات 88 ، آنها ضمن کودتا بر علیه میرحسین موسوی ، در هنگام اعلام آرا تصمیم به تحقیر مهدی کروبی گرفتند و اعلام آرای وی ، حتی کمتر از آرای باطله و حتی کمتر از تعداد افراد فعال ستاد انتخاباتی وی! قسمتی از این تحقیر در کودتا و خالی کردن عقده آقا مجتبی بر علیه او بود. پس از انتخابات ، بیشترین حمله فیزیکی به مهدی کروبی صورت گرفت و همینطور پسرش مورد ضرب و شتم مستقیم و تهدید به تجاوز قرار گرفت . فحاشی های ناموسی تنها در مقابل منزل او انجام شد . اینها همه نشان از عقده گشایی آقا مجتبی و بیت رهبری داشت. ضمنا فحاشی های ناموسی و حرکت چاقو کشان به سمت منزل وی ، تنها در مورد او انجام شد و این عمل در مورد هیچ رهبر اپوزوسیون دیگری انجام نشد . تمام این موارد خطر جدی عقده گشایی مجتبی و پدرش در مورد شیخ مهدی کروبی را به ما گوشزد می کند و این عقده به قدری شدید است که ممکن است بدون توجه به سن و سال وی ، ضرب و شتم ، صدمه های فیزیکی و مسمومیت های شدیدی به این مرد شجاع جنبش سبز وارد گردد. باید این مسئله مورد توجه رسانه ها قرار گرفته و به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد.

    پاسخحذف